Sve što vidite u vašem automobilu nije tamo slučajno već ima svoju svrhu. Od lako uočljivijih komponenti do onih na koje nikad ne obraćamo pažnju. Tako, bez obzira na vrstu sedišta u vašem automobilu postoji deo sigurnosnog pojasa koji je zajednički mnogim automobilima.Da li ste ikad primetili da pojasevi putnika u vašem automobilu imaju „omču“ od tkanine blizu kopče, ali ne i vozačev? Ova neobična sitnica postoji zapravo zbog vaše sigurnosti, a ponekad i praktičnosti.Mada nije definisana zakonskim standardom pa se ne nalazi u baš svim automobilima (kod nekih modela svi pojasevi imaju samo malo dugme koji sprečava klizanje kopče), kod većine je „omča“ bitan deo pojasa.Reč je o takozvanoj „petlji za upravljanje energijom“ čija je funkcija da kod intenzivnog sudara odvajanjem šavova i automatskim produžavanjem za nekoliko centimetara ublaži intenzitet naprezanja tela putnika i što dovodi do disperzije energije sudara i samim tim smanjenja rizika javljanja ozbiljnijih povreda.To je najveći, ali ne i jedni razlog zašto postoji „omča“ na pojasu. Drugi je više praktične prirode, a taj je da kopča pojasa kod otkopčavanja putnika svaki put udari u središnji stub automobila, ili kad nema putnika da otpušten pojas iritantno ne „zvecka“ na lošijim putevima u kontaktu sa središnjim bočnim stubom. Na kraju, „omča“ drži kopču na prikladnoj visini za vezanje (poput dugmeta na pojasu vozačkog sedišta).A, to je prvi razlog i zašto „omče“ nema na vozačkom pojasu, jer se pretpostavlja da bi vozač uvek trebalo da bude vezan ako vozi pa nema ni „zveckanja“.Drugi razlog je je važniji zašto je izostala: konstruktori za vozački pojas nisu predvideli da se „produžuje“ za par centimetara kod intenzivnog sudara odvajanjem šavova i ublaži intenzitet naprezanja tela takođe iz razloga sigurnosti.Naime, ispred vozača za razliku od svih putnika stoji volan, papučice i instrument tabla pa otpuštanjem pojasa može doći do udarca glavom u volan bez obzira na vazdušni jastuk i svaki milimetar je bitan. Dodatnih nekoliko centimetara otpuštanja vozačeva pojasa dovelo bi do većeg rizika od povreda.Važno je razmišljati o položaju svake osobe u automobilu. Zato decu držimo na zadnjem sedištu sve dok ne budu visoki najmanje 155 cm, jer ih vazdušni jastuci suvozača mogu povrediti u slučaju nesreće, piše Jutarnji list.Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.