Čak 90 odsto informacija vezanih za dešavanja u saobraćaju dobijamo posmatranjem i svaka distrakcija može biti opasna, pa pre vožnje, sve što možete pravilno podesite i osigurajte rad svih elemenata vozila. Dobro podešeni retrovizori, nove metlice brisača i očišćena stakla su neophodni u ovo doba godine, a to naročito važi kada je napolju magla.Magla stvara vlagu na šoferšajbni što dodatno smanjuje vidljivost. Ako su pritom vaša šoferšajbna i stakla prljavi ili „masni“ to će vam otežati pažljio praćenje situacije u saobraćaju. Dakle, vrlo je važno da ih očistite.Prema našem zakonu, kratka ili dnevna svetla moraju da budu upaljena ceo dan, zbog čega je važno da proverite da li vam svako od njih radi.Dosadna i opasna magla koja se javlja u svim delovima zemlje, posebno u kotlinama ili ravnicama uz reke, donosi posebne opasnosti i traži pojačanu pažnju vozača. U takvim uslovima izrazito smanjenje vidljivosti najbolji savet je uvek isti: koncentracija i sporija vožnja jedini su lek za maglu.Uz smanjenu vidljivost, dodatni razlog za usporavanje u slučaju magle je i mokar asfalt, jer magla, naravno, vlaži asfalt. Ovaj oblak vrlo sitnih vodenih kapljica uspeva lebdi u vazduhu koji često može da smanji vidljivost u vožnji i za stotinu metara.Duga svetla koja dobro dođu u vožnji po mrklom mraku kod magle nipošto ne mojte da koristite. To je besmisleno jer se svjetlosni snop odbija od kapljica vode u vazduhu i odbija nazad zaslepljujući vozača.Pomoć su svetla za maglu, ali ne treba očekivati čuda jer maglenke postavljene na 10 do 20 centimetara od tla pomažu tek za lakše uočavanje referentnih tačaka, poput traka na asfaltu. Kad se vidljivost meri u metrima, potrebno je uključiti zadnje svetlo za maglu, ali najvažnija je koncentracija za volanom, pri čemu treba izbegavati upotrebu telefona i pričanje sa suputnicima, kao i glasnu muziku.Ako ste nesigurni za volanom vozeći po magli i pomišljate na zaustavljanje nemojte se upuštati u brze i drastične manevre zaustavljanja uz drum. Vozači iza vas mogu prekasno shvatiti vaše namere pa, posebno u vožnji auto-putem, može doći do lančanog kočenja svih vozila iza vas, a prečesto se dešava da neki zbog brzine, ili manjka iskustva ne uspevaju da se zaustave na vreme. Vozite polako dok ne primetite sigurno mesto svakako izvan toka saobraćaja.Najvažnije je da usporite jer automobile ispred vas po magli mogli biste da primetite mnogo kasnije nego u vožnji po dobroj vidljivosti te je važno smanjiti brzinu i povećati udaljenost od „crvenih svetala koje vidite ispred sebe“. Samo tako ćete imati dovoljno vremena za pravovremenu reakciju kočenja ili izbegavanja naleta na vozilo ispred vas, savetuje Jutarnji list.Kad se vremenski uslovi poprave i magla nestane, svakako ne zaboravite da isključite maglenke, posebno zadnje, jer jako smetaju vozačima iza vas.Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.
2
prethodni članak
Da li postoje „jezera bez dna“?
sledeći članak