Osamdesetih godina prošlog veka, jugoslovenska fabrika automobila Zastava, koja je do tada bila poznata po modelima fića i stojadin, odlučila je da napravi korak dalje i počne da se otvara ka izvoznim tržištima.Zastava je sa svojim modelom „jugo 45„, ostvarila uspeh na tržištu, što je podstaklo fabriku da razvije još ambiciozniji automobil — model koji danas znamo kao „florida„.Ovaj model je bio namenjen za američko tržište, iako su imali razrađen plan, čelnici Zastave su naišli na problem koji će oblikovati sudbinu automobila.Naime, Zastava je želela da novom modelu da ime „sonata“, međutim, ubrzo su saznali da je to ime već bilo zaštićeno od strane južnokorejskog proizvođača automobila Hjundai.Zbog toga je automobil, umesto „sonata“, dobio ime „florida“. Na nekim tržištima, poput onih u Sjedinjenim Američkim Državama, ovaj model bio je poznat i kao „Jugo Sana“.Zastava se odlučila da za dizajn „floride“ angažuje Đorđa Đuđara, poznatog dizajnera koji je radio na modelu Fijata Tipo.Čelnici Zastave želeli su da njihovo vozilo ima prepoznatljiviji dizajn, a rezultat je bila „florida“, koja je zapravo nastala kao varijacija na idejne skice koje je Đuđar radio za Fijat.Kada je „florida“ konačno predstavljena javnosti 1988. godine, Zastava je bila veoma ponosna na svoj najnoviji model.Ovaj automobil je predstavljen kao porodični, višenamenski auto sa prostranom unutrašnjošću i velikim prtljažnikom.Premijera je privukla veliku pažnju, a novinari su bili impresionirani modernim dizajnom i performansama vozila. Florida je bila prvi Zastavin model koji je obećavao dobru vožnju sa modernim vešanjem i motorima koji su dolazili u verzijama od 1,1 do 1,6 litara, dok je na tržištima izvan Jugoslavije bio dostupan i sa Fiatovim dizel motorom od 1,7 litara.Međutim, iako su očekivanja bila velika, problemi su počeli brzo da se pojavljuju.Zastava je planirala proizvodnju između 60.000 i 100.000 automobila godišnje, s tim da je 70% tih automobila trebalo da bude izvezeno, ali su problemi sa snabdevanjem i kvalitetom materijala ometali ove planove.„Sena“, foto: Roman Stetsyk / Alamy / ProfimediaNakon raspada Jugoslavije i sankcija prema Srbiji, situacija se dodatno pogoršala. Takođe, fabrika Zastava bila je teško oštećena tokom NATO bombardovanja 1999. godine.Iako je proizvodnja „floride“ nastavila da se održava u narednim godinama, proizvodni planovi su postali nedostižni.Početkom 2000-ih godina, Zastava je pokušala da pokrene proizvodnju sa delimično redizajniranim modelom, ali su tržišni uslovi i dalje bili nepovoljni. Na kraju, proizvodnja „floride“ je okončan nakon 20 godina sa samo nešto više od 30.000 proizvedenih vozila, što je bio daleko od početnih ambicija, piše avtomagazin.si. U međuvremenu, Hjundai, koji je sa svojim modelom „sonata“ postao konkurencija Zastavi, nastavio je da razvija svoje modele i širi tržište, dok je Zastava pokušavala da se izbori sa svim izazovima — ekonomskim, političkim i proizvodnim.Ovaj sukob između jugoslovenskog brenda i korejskog giganta, koji je započeo sa imenom „sonata“, i koji se osamdesetih činio kao veliki problem, kasnije je sasvim zaboravljen, jer je sama fabrika imala mnogo veće probleme. A „sonata“ se proizvodi i dalje.Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.