Kupovina polovnog automobila – česte prevare i kako ih izbeći

Kupovina polovnog automobila može biti rizična, jer mnogi ljudi postanu žrtve prevaranata i izgube novac. Nedavno se pojavila priča u Srbiji da je kupac izgubio depozit od 500 evra zbog prevare.

Stručnjak za automobilizam u Centru za pomoć carVertical objašnjava da su ovakve vrste prevara česte na tržištu polovnih vozila i deli savete kako ih izbeći.

Sticanje poverenja kao model prevare

Prevaranti širom Srbije i drugih evropskih zemalja koriste različite taktike kako bi prevarili kupce da im uplate novac, pa bi vozači koji traže vozila na oglasnim portalima trebalo da budu oprezni. U nedavnom slučaju, prodavac je tvrdio da se automobil nalazi u drugoj zemlji i da mu je potreban depozit pre nego što ga preuzme.

Iako ovo već zvuči sumnjivo, prodavac je dostavio slike svoje bosanske lične karte kako bi stekao poverenje kupca. Međutim, nakon što je novac prebačen, prodavac je nestao i obrisao oglas o automobilu.

Gotovo da je sigurno da su dokumenti koje je prodavac dostavio kupcu bili ukradeni kako vlasti ne bi mogle da uhvate kriminalce.

Kako prepoznati prevarante na oglasnim portalima

Prevaranti koriste različite tehnike društvenog inženjeringa kako bi stekli poverenje i prevarili kupce da im uplate novac. Međutim, uz malo zdravog razuma i uz pomoć sledećih saveta, kupci se mogu zaštititi od prevare.

Stvaranje osećaja hitnosti

Prevaranti uvek stvaraju osećaj hitnosti kako bi kupac doneo spontanu odluku bez previše razmišljanja. Tvrdnje da već postoji drugi kupac koji želi da kupi automobil ili da prodavac napušta zemlju i nema vremena za lični susret trebalo bi uzeti sa rezervom.

„Prevaranti obično postavljaju automobile za kojim postoji velika potražnja na portale kako bi privukli pažnju kupaca i kako bi cela procedura trajala što kraće. Ako vas prodavac požuruje da donesete odluku, to bi trebalo da bude veliki znak upozorenja“, objašnjava Matas Buzelis, stručnjak za automobile i glavni direktor komunikacija carVertical.

Foto: Pixabay/EleruFl

Suviše dobro da bi bilo istinito

Kada se popularni model prodaje ispod prosečne tržišne cene, to može izazvati sumnju. Često to znači da ovaj automobil ima skrivena oštećenja ili lažnu kilometražu. U najgorem slučaju, vozilo može biti korišćeno kao mamac za privlačenje kupaca kako bi se ukrao njihov novac.

Buzelis savetuje da se pre stupanja u kontakt s prodavcima obavi temeljno istraživanje kako bi se razumeo cenovni raspon određenog modela. Ako ponuda izgleda suviše dobro da bi bila istinita, najbolje je odustati.

Zahtevanje depozita ili celokupnog plaćanja

Prevaranti mogu zahtevati depozit (kao što je bio slučaj u nedavnoj priči) ili čak celokupno plaćanje za automobil. Ako prodavac tvrdi da nema vremena za probnu vožnju i nagovara kupca da plati vozilo pre nego što ga vidi lično, to je definitivno prevara.

„Kupovina automobila putem interneta od ovlašćenih dilera je normalna praksa. Međutim, izbegavajte privatne prodavce koji ne žele da se sastanu lično i traže plaćanje unapred“, savetuje Buzelis.

Opšte pravilo je da kupci ne bi trebalo da šalju novac prodavcima dok se ne sastanu lično, provere sve dokumente vozila i potpišu ugovor.

Ako kupujete auto ove marke, pazite – svaki peti bi mogao da ima vraćenu kilometražu

Slanje sumnjivih linkova

Prevaranti često navedu kupce da kliknu na zlonamerne linkove ili priloge u SMS porukama ili e-pošti. Mogu lagati da će kupac videti više slika vozila ili da će ih link uputiti na veb sajt za plaćanje.

Međutim, ovo je popularan način krađe ličnih informacija, uključujući ime, adresu, informacije o kreditnim karticama, lozinke i još mnogo toga.

Plaćanja putem aplikacija

Kada se kupuje automobil u Srbiji, očekuje se transfer na lokalni bankovni račun u Srbiji. Međutim, ako prodavac koristi međunarodne bankarske usluge ili aplikacije, to može izazvati sumnju.

„Novac biste trebali prenositi putem usluga aplikacija samo kada ste se lično sastali sa prodavcem i proverili njegovu ličnu kartu. U suprotnom, može se desiti da pošaljete novac na ukradeni račun. Ovakve vrste prevara su popularne i na oglasnim portalima i na platformi Facebook Marketplace. Ova platforma nema moderatora (kao oglasne veb stranice) i često je mesto na kojem se nalaze prevaranti“, kaže Buzelis.

Prateći ove mere opreza, vozači će moći da kupe automobil bez problema. Međutim, važno je proveriti istoriju automobila pre kupovine, obaviti probnu vožnju i odvesti ga na pregled u ovlašćeni servis.

Related posts

Ako putujete kolima u Hrvatsku, povedite računa jer su od sutra na snazi nove kazne od 130 evra

Ovo jeftino sredstvo iz domaćinstva omogućava bezbedniju vožnju po kiši

Audi pokrenuo novu marku automobila, pod nazivom AUDI: Predstavljen prvi električni model