Predstavljen veliki plan za spas evropske autoindustrije: Promovisanje električnih automobila je samo jedan deo

Evropska unija predstavila je akcioni plan za automobilsku industriju, koji, između ostalog, uključuje više fleksibilnosti, podsticanje proizvodnje evropskih baterija, kao i više električnih automobila.Novi plan za evropsku autoindustrijuAutomobilska industrija čini sedam odsto evropske ekonomske proizvodnje i zapošljava oko 14 miliona ljudi, prema komesaru za transport. Ali, dodaje, nisu u pitanju samo brojke. Ljudi su ponosni na automobilsku industriju, kaže on. Ali ona je u opasnosti. Komisija vidi automobilsku industriju u EU u kritičnoj prekretnici zbog brzih tehnoloških promena i sve veće konkurencije, piše Dojče vele.Pritisak uglavnom vrši kineska konkurencija. Evropski proizvođači električnih automobila imaju male šanse na kineskom tržištu. Nasuprot tome, kineski proizvođači pokušavaju da se učvrste u Evropi sa pristupačnim električnim automobilima. Pretnja SAD da će uvesti kaznene tarife na čelik i aluminijum takođe izaziva zabrinutost među proizvođačima automobila jer se plaše viših cena.Vozila „sledeće generacije“Plan koji je sada predstavila Evropska komisija zasniva se na razgovorima sa predstavnicima automobilske industrije. Cilj je da se industrija pripremi za budućnost.Komisija želi da osigura da evropska automobilska industrija ne zaostaje dalje u ključnim tehnologijama kao što je veštačka inteligencija. Zbog toga želi da okupi glumce koji razvijaju vozila „sledeće generacije“. To uključuje okvirne uslove za razvoj i testiranje samovozećih automobila u EU. Evropska komisija namerava da obezbedi milijardu evra za zajedničke inicijative industrije i javnog sektora.Promovišite potražnju za električnim automobilimaTrenutno je samo 15 odsto svih novih vozila koja se prodaju u EU električna. Da bi povećala potražnju za automobilima sa nultom emisijom, Komisija želi da razgovara o podsticajnim šemama, kao što su poreski krediti, sa državama članicama.Prema podacima Komisije, oko 60 odsto svih novih registracija u EU pripada voznom parku preduzeća, odnosno službenih vozila, vozila za iznajmljivanje ili taksija. Zakonski predlog bi trebalo da bude uveden 2025. godine kako bi na puteve bilo više klimatski neutralnih vozila.Evropska komisija je najavila i promociju sistema „socijalnog lizinga”. Time bi se građanima sa nižim primanjima omogućilo korišćenje e-mobilnosti. Francuska je, na primer, uvela takav model.Fleksibilnost u ograničenjima flotePredsednica Komisije Ursula fon der Lajen već je u ponedeljak najavila da želi da upozna automobilsku industriju. U budućnosti bi trebalo biti više fleksibilnosti u granicama. Trenutno se meri prosečna količina CO2 koju emituje svaki proizvođač svake godine. Ako je određena granica prekoračena, mogu se primeniti kazne.Evropska komisija sada želi da proizvođačima pruži mogućnost da izjednače granične vrednosti za tekuću godinu u odnosu na one za naredne. Ovo bi im moglo pomoći da izbegnu kazne ove godine. O tome moraju da odluče Evropski parlament i Savet EU kroz zakonski predlog.Ovo mora da bude „poslednji ustupak automobilskoj industriji“, upozorila je organizacija Transport and Environment, koja se zalaže za održivi transport. Prema navodima organizacije, Komisija time podriva najvažniji podsticaj za sustizanje elektrifikacije.Ali, s druge strane, Sigrid de Vris, generalni direktor evropske industrijske asocijacije ACEA (Evropska asocijacija proizvođača automobila), kaže da ovo nije „poklon proizvođačima automobila, već neophodna korekcija kako bi se nastavile promene u celom ovom industrijskom sektoru”.Ona je na konferenciji za novinare pohvalila plan i prethodni dijalog sa Komisijom kao „znak rastuće svesti“ o izazovima sa kojima se industrija suočava. Evropa, kaže ona, treba da preispita kako želi da se nosi sa izazovima zelene tranzicije s jedne strane i globalne konkurentnosti s druge strane. Njeno udruženje pozdravlja „pragmatičan zaokret“ Komisije, ali veruje da se mora učiniti više.Kraj motora sa unutrašnjim sagorevanjem?Sadašnji plan je da se od 2035. godine u EU ne smeju prodavati nova vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Komesar za transport Cicikostas je sada najavio da će takozvano povlačenje ovih motora biti revidirano ranije nego što je planirano – naime već ove godine, a ne tek sledeće.Pregled, koji bi trebalo da se održi u drugoj polovini 2025. godine, fokusiraće se pre svega na pitanje da li se cilj novih automobila sa nultom emisijom CO2 može postići i drugim tehnologijama, poput e-goriva.Veliki delovi konzervativne Evropske narodne partije, koja uključuje predsednicu Komisije Ursulu fon der Lajen, žele da ponište zabranu motora sa unutrašnjim sagorevanjem kako bi se proizvođačima automobila dalo više vremena.Organizacija za saobraćaj i životnu sredinu, pak, upozorava da zakonodavci ne smeju da popuste pred pritiscima automobilske industrije prilikom revizije graničnih vrednosti. Automobili, kombiji i kamioni u EU trenutno su odgovorni za 22 odsto emisije gasova staklene bašte.Proizvodnja baterija u EvropiEU takođe želi da osigura da baterije za električne automobile proizvedene u Evropi postanu konkurentne. Za ovu namenu biće stavljena na raspolaganje značajna sredstva, a zakonski predlog će precizirati koje komponente baterija moraju da dolaze iz EU.Osim toga, od 2026. godine postojaće mehanizam pomoći proizvođačima automobila u nabavci sirovina. U tu svrhu će se u inovacioni fond uliti 1,8 milijardi evra, a Komisija će pokušati da zaključi nove sporazume o slobodnoj trgovini sa partnerima, kako bi se obezbedili jednaki uslovi i siguran pristup retkim sirovinama, rekao je Cicikostas.Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Related posts

Korejsko-jugoslovenski sukob: Zastava je proizvela automobil, a onda je Hjundai zabranio da se zove „sonata“

Tehnički pregled vozila: 10 stvari na koje treba da obratite pažnju

Stigao je novi gradski SUV iz Kine: Na njemu ćete čak moći i da zarađujete