Kako nam se približavaju praznici, mnogi od vas ovih dana kreću na put, u nastavku pročitajte šta je važno da proverite na svom automobilu kako biste izbegli moguće probleme i obezbedili sigurnu i udobnu vožnju.Ostavite dovoljno vremena da proverite tehničko stanje automobila pre polaska, jer se može desiti da će vam biti potreban i odlazak u servis, piše n1info.hr.Pre putovanja, obavezno proverite sledeće:Motorno ulje i filterKočionu tečnostRashladnu tečnost (antifriz)Plin za klimu (freon)Ulje za servo upravljačTečnost za pranje vetrobranskog staklaPneumatike (pritisak, rezervni točak)Svetlosnu signalizacijuKlima uređajSve filtereAkumulator (bateriju)Metlice brisačaPromena motornog ulja i filteraRedovno proveravajte nivo i stanje motornog ulja. Nivo ulja proverava se pomoću šipke koja ima oznake za minimum i maksimum. Ne mešajte različite vrste ulja i nemojte sipati više nego što je potrebno.Za starija vozila preporučuje se promena ulja na svakih 5.000 km, dok se kod novijih može menjati na 10.000–12.000 km, ili jednom godišnje bez obzira na pređenu kilometražu. Priručnik proizvođača sadrži tačne informacije.Filter ulja mora se menjati prilikom svake zamene ulja, jer motor nije zatvoren sistem i u njega stalno ulazi vazduh sa nečistoćama.Količina tečnostPreporučuje se zamena svake dve godine. Na rezervoaru su obeleženi minimum i maksimum, a po potrebi dopunite. Na poklopcu piše koja tačno tečnost je potrebna – ne mešajte različite vrste.Rashladna tečnost (antifriz)Nivo proveravajte kada se motor potpuno ohladi (najmanje 15–20 minuta nakon gašenja). Poklopac odvijte pažljivo i proverite da li je hladnjak pun. Dopunite ako je nivo ispod predviđenog.Antifriz se menja na svake dve godine.Freon za klimuKoličina freona direktno utiče na efikasnost klime. Ako klima dobro hladi, verovatno nije potrebno dopunjavati. Tačan nivo mogu utvrditi u servisu.Ulje za servo upravljačKod starijih vozila bez električnog serva, redovno proveravajte nivo ulja i po potrebi dolijte. Ulje se u proseku menja svakih 5–10 godina, ali zavisi od preporuka proizvođača – pogledajte priručnik.Tečnost za pranje vetrobranaObavezno dopunite! Ako vas zadesi kiša, sneg ili susnežica bez tečnosti u sistemu, vidljivost će biti ugrožena, što je ozbiljna bezbednosna pretnja.Pneumatici i rezervni točakPritisak u gumama treba redovno proveravati – utiče na bezbednost i potrošnju goriva. Tačan pritisak je obično naveden na unutrašnjem delu vozačevih vrata ili u priručniku. Ne pumpajte više od propisanog.Rezervni točak mora biti napumpan i ispravan. Proverite ga pre puta i ne zaboravite dizalicu i ključ.Svetlosna signalizacijaNeophodno je da sva svetla budu ispravna:Dnevna svetlaDuga svetlaMigavciStop svetlaPoziciona svetlaSvetla za magluUvek nosite rezervnu sijalicu – pregorevanje tokom vožnje često se ne primeti odmah.Klima uređaj i filter kabineProverite da li klima i filter kabine funkcionišu pravilno. Udobna temperatura u vozilu poboljšava koncentraciju i bezbednost vozača.Zamena filteraFilter vazduha se najbolje menja na svaku drugu zamenu ulja. Prljav filter smanjuje snagu motora i povećava potrošnju.Filter goriva ima sličan interval – menja se na 30.000 do 60.000 km, ali je preporučljivo to raditi češće u domaćim uslovima.AkumulatorProsečan vek trajanja je oko četiri godine. Proverite datum ugradnje. Napon se meri voltmetrom – ako je akumulator slab, punite ga ili zamenite novim.Metlice brisačaAko ostavljaju tragove ili škripaju, vreme je za zamenu. Traju od 6 meseci do godinu dana.Zakonom propisana opremaKutija prve pomoćiReflektivni prslukTrougaoKljuč za točkoveRezervne sijaliceSajla ili uže za vučuRezervni točakPreporučeni alat u voziluKljučevi (10, 12, 13, 15, 17, 19) ili višenamenski alatOdvijačKablovi za paljenjeIzolir trakaLepljiva trakaOsiguračiSkalpelWD-40 sprejVijci i maticeGedoraČekićBaterijska lampaRezervni ključ automobila.I to je sve.Srećan vam put!Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.
0