Vaš automobil troši više goriva nego inače? Ovo su mogući razlozi

Cene goriva su svakog meseca sve više i više, zbog čega vozači gledaju da smanje potrošnju goriva. Jedan od načina da to učine je da otkriju da li do prevelike potrošnje goriva dolazi zbog karakteristika samog vozila.Prema Marinu Moravi, tehničkom savetniku u Hrvatskom autoklubu, faktori koji utiču na preveliku potrošnju goriva mogu biti različiti od slučaja do slučaja.Da li je to stil vožnje, neispravnost na vozilu, koja je usko povezana s potrošnjom goriva, neadekvatno održavanje vozila ili otežani uslovi u kojima se vozilo nalazi?Koje neispravnosti na vozilu mogu uticati na povećanu potrošnju goriva?Zbog neispravnih kočionih čeljusti ili ručne kočnice, koja u potpunosti neće otpustiti kočionu silu kao i kočione čeljusti, kočiona sila može ostati prisutna na nekom točku u trenutku pokretanja vozila, a da vozač nije aktivirao kočnicu. Posledice su povećana potrošnja goriva i kočionih obloga.Neispravna geometrija točkova može povećati potrošnju goriva i uzrokovati nepravilno trošenje guma kao i smanjeni pritisak u gumama.Usisni sistemi sa turbo punjačima ili atmosferskim motorima mogu imati brojne kvarove. Neki od najčešćih su oštećeni vazdušni vodovi na strani visokog pritiska turbopunjača, što dovodi do curenja komprimovanog vazduha ili uvlačenja sekundarnog vazduha kada su vazdušni vodovi na strani usisnika niskog pritiska oštećeni. Takođe postoji prljavština ili neispravni senzori na usisu ili nepravilan rad pojedinih aktuatora u usisu i niz drugih mogućih problema.Neispravan izduvni sistem može povećati potrošnju goriva zbog loše propustljivosti izduvnih gasova ili propustljivosti izduvnih gasova za okolinu na određenom delu izduvnog sistema gde to nije poželjno. Na primer, to se može desiti na izduvnoj grani motora, pa se sekundarni vazduh uvlači iz okoline, što može loše da utiče na smešu goriva i vazduha jer senzori u izduvnoj cevi utiču na smešu. Takođe, ugradnja neadekvatnih delova u auspuh može uticati na povećanu potrošnju goriva.Sistem za ubrizgavanje goriva takođe može biti uzrok brojnih problema, od neispravnog snabdevanja gorivom do problema sa pripremom goriva za ubrizgavanje. Istrošene i začepljene brizgaljke mogu loše uticati na potrošnju goriva, kao i niz drugih delova sistema za ubrizgavanje.Sistem za hlađenje motora može imati problema sa podizanjem radne temperature motora, a uzrok može biti neispravan termostat. Nedovoljno hlađeni motor ima veću potrošnju goriva. Neispravan senzor temperature motora takođe može uticati na povećanu potrošnju goriva zbog netačnih vrednosti za sistem paljenja i ubrizgavanja.Istrošena mehanika motora, nizak stepen kompresije motora, istrošeni vrhovi bregaste osovine, neispravan zazor ventila, razne naslage prljavštine u usisnim kanalima i ventilima i sedištima ventila mogu uticati na potrošnju goriva.Postoji niz faktora koji i dalje mogu izazvati povećanu potrošnju goriva vozila, a bilo bi dobro da se konsultujete sa servisom o drugim problemima koji mogu nastati na vozilu. Pre ozbiljnije analize nastalih problema, treba proveriti da li su svi servisni radovi redovno obavljeni, jer i neredovno održavanje može uticati na potrošnju goriva, pa je preporučljivo promeniti:
motorno ulje i filter ulja
filter vazduha motora
filter goriva
svećice ili neispravni grejači motora kod dizel motora
ulje za automatski menjač
postoje i druge neophodne radnje koje proizvođač planira za tu marku i model vozila.Do povećane potrošnje goriva može doći i zbog uslova vožnje.
stani-kreni vožnja, poput gradske vožnje
kratke vožnje do pet kilometara sa vremenskim kašnjenjem do sledećeg startovanja od 3 do 8 sati (uvek hladan motor) mogu povećati potrošnju do 50 odsto od navedenih podataka
teški putevi, makadam i brda, loša infrastruktura
hladnije okruženje u kome se vozilo nalazi
dodatna masa, puno vozilo putnika i prtljaga, plus prikolica
povećanje otpora vazduha tokom kretanja vozila zbog krovnih nosača sa kutijama ili biciklima – svi ovi dodaci će povećati potrošnju goriva.Neadekvatan stil vožnje može najviše da utiče na povećanu potrošnju goriva, a kod novijih vozila od pomoći su razne asistencije koje signaliziraju kada je idealno promeniti stepen prenosa u odnosu na brzinu vozila i broj obrtaja motora.Generalno, ikone za prelazak na višu ili nižu brzinu pojavljuju se na instrument tabli. Takođe, kod novijih generacija vozila moguće je koristiti Eko dugme, nakon čega se oseća da motor sporije ubrzava i, u zavisnosti od opreme, kada se vozilo zaustavi, može samostalno da ugasi motor startovanjem. Naravno, tu je i ekološka vožnja, kojom možete sami, svojim stilom vožnje, uticati na potrošnju.Proizvođačke specifikacije potrošnje goriva za vozilo često je teško postići u praksi prema NEDC ili malo realnijem VLTP ciklusu merenja i obično je dobar rezultat ako odstupimo od njih od 15 do 30 odsto navedene potrošnje.Otvorena vožnja i odlazak na dugo putovanje i potrošnja koju ćete ostvariti najbolji su pokazatelji da li je sa vozilom sve u redu. Ako je potrošnja u proseku koji ste ranije merili, sa vozilom je sve u redu. Ako ne, povećava se verovatnoća problema koji morate da istražite.Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Related posts

Držite se ovih pravila kad sednete za volan, a napolju je magla

U ovim zemljama zabranjeno je voziti u zimskoj jakni ili kaputu

Ovo su finalisti izbora za „Evropski automobil godine“ (FOTO)