Čitava galerija likova, gradske face, čaršijanci, Kragujevčani… baš kao u krivom ogledalu. Doduše, u krivom su objektivu – „iskrivljeni” i „zakrivljeni”. Sinoć je u kragujevačkom Domu omladine otvorena izložba poznatog fotografa Miroslava Mikice Petrovića „Kragujevčani u krivom ogledalu”.
– Fotografije su snimane u prethodnih petnaestak godina a počelo je tako što sam na sebi isprobavao novokupljeni objektiv koji me je deformisao. Bilo mi je interesantno pa sam „malo otišao u foto šop” gde sam se „iskrivio” Onda sam počeo da „krivim” i neke svoje prijatelje i slikam na sličan način. Jednog po jednog… i nakupilo se materijala za izložbu, pojašnjava postavku autor Petrović.
Ovakav način rada je protiv svih fotografskih pravila za portrete.
– Ali ja sam baš tako hteo, kaže Miroslav Petrović priznajući „da se dobro zabavio i nasmejao radeći ovakve fotografije”.
Pre izložbe autor je svakog od portetisanih i „iskrivljenih” prijatelja pitao da li se slažu da takav njihov karikaturalni portret može da bude na izložbi. Svi su bili za.
Ređaju se fotke: Guje, Saleta, Stevke, Cukija, Mrđe, Tabija, Borisa iz Smaka, Vuje KBO, Uroša Epilog – ex Osvajača, Keša Glumac, Srki… Posetioci zastajkuju, komentarišu, cene, još „dokrivljuju” dobacivanjima. Svako se slika pored svog zakrivljenog portreta.
Ideja za ovako zanimljivo koncipiranu postavku odmah je „kupila” Dejana Ilića Cviku, urednika likovnih programa u Domu omladine program proslave Dana Kragujevca
– Svake godine imamo misiju da predstavimo neku ekskluzivnu izložbu u našoj Galeriji. Miroslava Petrovića znamo svi mi Kragujevčani i ne bez razloga ga smatramo jednim od najvećih čarobjaka objektiva. Odmah smo se dogovorili i njegova postavka „Kragujevac u krivom ogledalu” je poklon Doma omladine gradu u okviru Majskih svečanosti jer su „tema” njegovih fotografija gradske face, oni ljudi koji čine duh našeg grada, rekao je na otvaranju izložbe Ilić koja ga ona asocira na kuće smeha ili krivih ogledala iz detinjstva.
A, tu su izloženi i portreti Neše, Lije Karikaturiste, Neše Kauboja, Miće Turčina, Zjale Kolarevića, Bobana Arčija, Foto Ivana, Nebojše Rausa (u karikaturalno-kompromitujućoj pozi), Ivana Vukovića, Coe Bahusa, Doktora Bože, Gorančeta… Naravno i samog autora. Na licu mesta nastaje portret sa autoportretom.
– Pred nama su fotografije Miroslava Petrovića, na kojima se nalaze portreti Kragujevčana fotografisanih specifičnom tehnikom pomoću fish-eye objektiva, koji portretima daje prepoznatljiv izgled karikature, kaže Ivan Stojanović, predsednik Foto kluba „Objektiv” iz Kragujevca.
Po njegovim rečima savremeni život, opterećen virtuelnim kontaktima na daljinu putem mnogobrojnih sredstava komunikacije, dovodi do našeg međusobnog udaljavanja i otuđivanja. Petrović se tome žestoko suprotstavlja svojim portretima koji nas vraćaju u svet neposrednog susreta i bliskosti. Kroz svoj rad, autor naglašava značaj fizičkog prisustva u vremenu virtuelnih kontakata, stvarajući snažnu vezu između subjekta i posmatrača.
– Kao zreo autor, koji je prošao kroz sve faze eksperimentisanja i izgradnje sopstvenog stila, pritom apsolutno fokusiran na izražavanje sopstvene autentične ideje, Petrović odaje počast Kragujevčanima prikazujući njihove ličnosti na jedinstven način. Na svakom portretu prikazana je drugačija priča, karakter i ličnost portretisane osobe. Upotreba specifične opreme omogućava Petroviću da uhvati mnogo više od samog lica, često prikazujući i okolinu subjekta koja se reflektuje u zakrivljenoj površini objektiva. Primena ove tehnike pruža posmatraču jedinstveno iskustvo, jer stvara osećaj kao da se nalazi usred fotografije i da je deo same priče, ističe Stojanović.
Portreti otkrivaju različite karaktere, hobije i životne priče pojedinaca, stvarajući tako sliku o ljudima koji žive u našem gradu. Iako su fotografije načinjene iz neposredne blizine, one svakako uspevaju da uhvate suštinu portretisane osobe i da nam približe njihovu ličnost na jedinstven način. Svaki portret govori drugačiju priču, prikazujući ličnost i karakter pojedinca.
– Autor dobro poznaje svaku osobu koju je fotografisao, što je imalo presudnu ulogu u nastajanju izložbe. Iako su lica izobličena, svaka fotografija zrači individualnošću i karakterom osobe koja je portretisana. Crno bela tehnika, koja predstavlja jednu od zajedničkih karakteristika izložbe, traži od posmatrača da se fokusira na suštinu, neopterećen bojom koja bi mu nepotrebno odvlačila pažnju, smatra on dodajući da „izložba otvara pitanja o tome kako mi doživljavamo ljude u našem svakodnevnom životu i kako je naše viđenje ljudi koje poznajemo ponekad iskrivljeno ili ograničeno. Ovo je prilika da se suočimo sa vlastitim predrasudama i da izbliza zavirimo u svet ljudi koji žive oko nas”.
Izložba je otvorena do 27. maja.
Karijera od lokalne „Svetlosti” do „Njujork tajmsa”
Miroslav Petrović (65) sa izlagačkim delatnostima počinje još kao gimnazijalac u Foto-kino klubu Kragujevac. Kao fotoreporter radi u kragujevačkoj „Svetlosti” a zatim u zagrebačkoj „Areni” i magaznu „Start”. Sedam godina je radio u Štutgartu u pozorištu pantomime Makal City Theater.
Po povratku u Srbiju nastavlja sa fotoreporterskim poslom u Beogradu: „Dnevni telegraf”, „Blic”, „The Associated Press”, „Caffe&Bar”, „Zenit”…
Njegove fotografije objavljivane su u magazinima „Wallpaper”, „Newsweek”, „Stern”, „Wine&Style”, „Caffe&Bar”, „Amsham Perspective”… dnevnim novinama „Herald Tribune”, „The Times”, „The Washington Post”, „The New York Times”, „Dnevini telegraf”, „Blic”… novinskim agencijama i internet portalima širom sveta.
Bio je urednik fitografije u „Blicu” i magazinima „Caffe&Bar”, „Zenit” i „Amsham Perspective”.
Miroslav Mikica Petrović je član ULUPUDUS-a. Bio je član Izvršnog odbora galerije Singidunum. Izlagao je samostalno u Nemačkoj, Egiptu, Beogradu (Galerija Progres) i na više grupnih izložbi fotografije.
Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.