Izumitelj motora sa unutrašnjim sagorevanjem Rudolf Dizel rođen na današnji dan

Rudolf Dizel, nemački inženjer i konstruktor prvog motora sa unutrašnjim sagorevanjem, rođen je na današnji dan 1858. godine.

Dizel je rođen u Parizu 1858. godine kao dete nemačkih imigranata. Kada je imao 12 godina, porodica se usled francusko-pruskog rata seli u London a on obrazovanje nastavlja u Nemačkoj.

Život mladog Dizela promenilo je predavanje o termodinamici na Tehničkom fakultetu u Minhenu, gde je saznao da je teorijski moguće napraviti motor sa unutrašnjim sagorevanjem koji će svoju toplotu pretvoriti u rad. Dizel je sebi postavio cilj da teoriju pretoči u praksu. To je dovelo da najznačajnijeg izuma u njegovoj karijeri, nazvanog po njemu dizel motor.

Misteriozna smrt Rudolfa Dizela i dani koji su usledili

U kasno veče tog 29. septembra, dok je na putu za London poštanskim parobrodom prelazio Lamanš, Dizel se nakon večere povukao u svoju kabinu posle čega ga više niko nije video živog.

Njegova smrt je zvanično proglašena samoubistvom zbog kako će se ispostaviti finansijskih poteškoća u kojima se nalazio.

Prema zatečenom stanju u njegovoj kabini moglo se naslutiti da je Dizel u nervnom rastrojstvu to veče izašao na palubu, skinuo kaput, uredno ga položio na pod i preskočivši ogradu okončao život.

Kada mu je telo isplivao nakon 10 dana, bilo je u tako lošem stanju da nije mogla da se izvrši obdukcija, pa je nakon pretresa džepova, samo vraćeno u more. Kod leša su pronađeni novčanik, džepni nož i futrola za naočare koje prepoznao njegov sin Eugen.

Nije bilo ni svedoka tragičnog događaja. Teoretičari zavere su spekulisali da sve to potvrđuje da odluka o okončanju života nije bila njegova već da mu je neko “pomogao” da preskoči ogradu broda. Ali, ko bi mogao da bude zaiteresovan za propast pronalazača? Šta je u njegovom životu izazvalo takvu kontraverzu?

Sama činjenica da je on kao Nemac i izumitelj, pred sam početak Prvog svetskog rata, nastradao na putu za London gde je trebalo da se sretne sa predstavnicima britanske mornarice, izaziva sumnju kod mnogih. Odatle potiče teorija da je život izgubio kako bi bio sprečen da Englezima preda svoje patente.

Druga teorija o njegovom mogućem ubistvu, kao razlog navodi da je dizel motor bio duplo efikasniji i imao manju potrošnju od do tada poznatih modela. To je senku sumnje bacilo na njegovu konkurenciju i naftnu industriju čiji prihodi su njegovim izumom bili uzgroženi.

Zvanična verzija je, međutim, nastala na osvnovu analize događaja koji su prethodili njegovoj poslednjoj plovidbi.

Pred put je supruzi predao torbu sa uputstvom da je ne otvara nedelju dana. Kada je to učinila, unutra je pronašla gotovinu u današnjoj vrednosti od 1,2 miliona dolara, kao i dokumenta koja su otkrivala da se nalazio na ivici bankrota – prilično neobična okolnost s obzirom na bogastvo koje je stekao.

Zatim, u iznajmljenoj kabini na brodu je pronađen njegov dnevnik u kome je datum nestanka bio označen sa X, za koji se veruje da je simbol smrti.

Kako se tačno završio život ovog genijalnog izumitelja možda nikada nećemo saznati, ali ono što znamo je da će njegov izum ući u istoriju kao jedan od najboljih motora ikada napravljenih.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Related posts

Kako su pre sto godina u Beogradu spasavali devojčice od prostitucije

Koliko su koji delovi Beograda bili naseljeni 1923. godine?

Čovek strogog lica i britkog jezika: Na današnji dan preminuo Duško Radović