Londonski znak za podzemnu železnicu, takozvani „roundel“ danas je jedan od zaštitnih simbola grada. A kako je nastao, evoluirao i postao deo britanskog dizajnerskog nasleđa otkrijte u nastavku.Londonski „roundel“ – istorijat, dizajn i simbolika„Znak londonskog metroa, poznat kao „roundel“, simbol je grada i jedan je od najprepoznatljivijih dizajna na svetu. Kako sam ceo život radio u marketingu, uvek me zaintrigiraju vizuelni identiteti koji postaju više od logotipa – oni koji prerastaju u ikone. Upravo zbog toga me je zanimalo kako i zašto je taj jednostavni crveni krug sa plavom trakom postao sinonim za London, simbol koji nije samo praktičan pokazatelj stanica metroa, već i važan deo britanske kulture i dizajnerskog nasleđa“, piše Saša Vugrinec za Punkufer.hr.„Priča o „roundelu” počinje krajem 19. i početkom 20. veka, kada je London bio na vrhuncu industrijskog razvoja, a gradski saobraćaj doživljavao velike promene. Londonski podzemni sistem, koji je počeo sa radom 1863. godine, brzo je rastao i postajao sve složeniji. Različite privatne železničke kompanije su upravljale različitim linijama, što je dovelo do zabune u oznakama stanica i signalizaciji.Prvi znak londonskog metroa, koji je na kraju evoluirao u „raundel“, uveden je 1908. godine. Kompanija London General Omnibus koristila je sličan crveni krug kao svoj logo, a železničke linije su usvojile dizajn kako bi stvorile jasan i prepoznatljiv simbol koji bi putnicima olakšao pronalaženje stanica.Zašto crveni krug i plava traka?Crveni krug sa plavom horizontalnom trakom bio je praktičan i estetski izbor. U urbanoj sredini poput Londona, gde su ulice bile krcate reklamama, radnjama i raznim obaveštenjima, bio je potreban jasan i lako uočljiv znak.Crvena boja je izabrana zbog svoje vidljivosti i asocijacije na upozorenje i važnost, dok je plava pruga simbolizovala stabilnost i smirenost. Pored toga, horizontalna traka je olakšala dodavanje naziva stanice, što je povećalo funkcionalnost znaka. Dizajn je bio toliko efektan da je postao osnovni element vizuelnog identiteta londonskog „podzemlja”, ali to nije bilo jedino što ga je činilo posebnim.Jedan od ključnih momenata u istoriji „roundela” bio je angažman Edvarda Džonstona, istaknutog tipografa, 1913. godine. Džonstonu je naručeno da napravi jedinstvenu i prepoznatljivu tipografiju za londonsko metro. Rezultat je bio Johnston Sans, font koji se i danas koristi.Džonstonova tipografija je savršeno odgovarala estetskim i praktičnim potrebama metroa. Njegova jasnoća i čitljivost obezbedili su da se imena stanica i obaveštenja lako čitaju čak i u uslovima slabog osvetljenja. Upravo je ovaj font, zajedno sa „roundelom“, stvorio prepoznatljiv vizuelni jezik koji je postao sinonim za londonski podzemni sistem.Roundel kao simbol LondonaKako je vreme odmicalo, „roudel“ je počeo da se širi i van stanica metroa. Postao je univerzalni simbol londonskog javnog prevoza, prvo korišćen u autobusima, tramvajima, a kasnije i na lakoj železnici Doklends (DLR). Danas ga možete pronaći na stotinama lokacija širom Londona, od ulaza u stanice do informativnih tabli i mapa.Zanimljivo je kako je „roundel” evoluirao godinama. U početku je bio jednostavniji, bez karakterističnog plavog okvira, ali je postao složeniji kako je rasla potreba za jedinstvenim vizuelnim identitetom. Iako su se detalji promenili, osnovni elementi – crveni krug, plava traka i čitljiva tipografija – ostali su isti.Foto: Shutterstock/chrisdorneyManje poznate činjenice o „roundelu“Iako je „roundel” danas globalno priznat simbol Londona, njegovi detalji kriju zanimljivu istoriju. Prvobitno je dobio nadimak „meko oko“, aludirajući na njegovu sličnost sa metom, a nadimak se zadržao među zaposlenima u metrou dugo nakon što je zvanično zamenjen. Tokom Drugog svetskog rata, stanice londonske podzemne železnice su pretvorene u skloništa, a „roundel“ je služio kao jasan orijentir za pronalaženje sigurnog utočišta. Pored toga, „okrugli“ dizajn je zaštitni znak koji je pomno nadgledan od strane Transporta za London (TfL) kako bi se sačuvala njegova autentičnost i sprečila neovlašćena upotreba.Ikona koja trajeZnak londonskog metroa nije samo simbol gradskog prevoza – on je simbol Londona kao svetske metropole. Njegova istorija, dizajn i značenje čine ga jedinstvenim primerom kako jednostavan vizuelni element može postati globalno prepoznatljiva ikona. Zanimljivo je i to da je „roundel” inspirisao brojne umetnike i pojavljivao se u raznim oblicima u pop kulturi, od filmskih scena do muzičkih spotova, čime je potvrdio svoju ikoničku vrednost. Sledeći put kada budete u Londonu i vidite crveni krug i plavu prugu, zastanite na trenutak i razmislite o istoriji i simbolici iza tog naizgled jednostavnog znaka.Ako želite da uđete dublje u istoriju razvoja transporta u Londonu, uključujući i samu podzemnu železnicu – koja je najstariji podzemni železnički sistem na svetu, otvoren 1863. godine – svakako posetite Londonski muzej transporta. Smešten u srcu Kovent Gardena na trgu The Piazza, London VC2E 7BB, muzej nudi fascinantan uvid u istoriju, dizajn i tehnologiju koja je oblikovala javni prevoz u Londonu. Možete videti originalne vozove, mape i suvenire iz različitih perioda razvoja metroa. Muzej je otvoren svakog dana od 10 do 18 časova, a ući je moguće najkasnije do 17 i 15 časova.Za više informacija i kupovinu karata online, posetite njihov zvanični sajt. Ovo je idealno mesto za ljubitelje istorije i dizajna, ali i za sve koji žele da dublje razumeju kako je londonski metro postao simbol savremenog urbanog života“, zaključuje Saša.„Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.
10